Presunúť na hlavný obsah

Písací stôl musí školákovi sadnúť

Rodinné vzťahy

Školák strávi za svojím písacím stolom nielen čas, ktorý venuje domácim úlohám, ale často si za ním aj číta alebo sa hrá.

Písací stôl by mal preto dieťaťu "sadnúť", aby naň pohodlne dočiahlo a aby sa mu pohodlne písalo. Zároveň by mal mať výšku, aby si pri ňom nekrivilo chrbát. Pracovný kút by mal ponúkať aj dostatočný úložný priestor na všetky maličkosti, ktoré zaplnia zásuvky. Nesmú chýbať police a kontajnery.


MUDr. Marek Gajdoš, zástupca primára Detskej ortopedickej kliniky Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou v Bratislave, je presvedčený, že deti by mali sedieť čo najmenej. "Za písacím stolom by mali iba písať, čítať či hrať sa, ale to sa dá aj v polohe ležmo," hovorí. Dnešné deti strávia v sedacej polohe oveľa viac času, ako dokáže ľudská chrbtica zvládnuť. Sedenie totiž nie je pre človeka prirodzenou polohou tela. To len moderná doba si žiada, aby deti aj dospelí takto svoje telo trápili niekoľko hodín v kuse každý deň.

"Chrbtica je pri dlhom sedení preťažovaná, porušuje sa jej prirodzené dvakrát esovité prehnutie, vyrovnáva sa až deformuje do zaguľatenia," upozorňuje MUDr. Gajdoš. Málo pohybu a veľa sedenia spôsobuje nesprávne držanie tela, predsadenie lopatiek dopredu, odstávanie lopatiek a rôzne iné deformácie.

Domácim úlohám za stolom sa však nevyhneme a k písaciemu stolu patrí aj primeraná stolička. Odborníci odporúčajú rôzne typy stoličiek. Podstatnejšie ako to, z akého materiálu sú vyrobené, je, ako pasujú s výškou dieťaťa a s výškou stola. "Dieťa by malo mať nohy pevne opreté o zem tak, aby tvorili pod stolom pravý uhol a pravý uhol by mali tvoriť aj ruky so stolom," objasňuje MUDr. Gajdoš. Preto sú výhodné výškovo nastaviteľné stoly a stoličky, ktoré rastú spolu s ním. Prvák však môže sedieť aj za vyšším stolom, keď má nohy opreté o pevnú podložku, napríklad stolček.

Či je stolička na kolieskach, alebo nie, tiež nie je dôležité. Uľahčuje to len posúvanie a otáčanie. Podstatná je jej výška. Ak má stolička opierky na ruky, alebo ak je tvarovaná, prispieva to k stabilite a je to v poriadku, ale pre zdravý chrbát dieťaťa to nie je nevyhnutné. Iným spôsobom sa sedí na fitlopte alebo na tzv. dynamickej stoličke. Tu musí telo "pracovať", aby sa udržalo v sede. "Keď svaly pracujú a posilňujú sa, tak sa pri sede aj rehabilitujú, a to je pre chrbticu určite dobré," hovorí ortopéd.

Dieťa nevie vedome udržiavať v sede vzpriamený chrbát a nepomáha ani večné školské "posaď sa rovno a chrbát si opri". Ideálne je, aby telo chrbticu "nieslo" a aj v sede držalo svaly okolo nej napnuté a nie ochabnuté, ako keď sa na stoličku pohodlne zvalíme. Takú sebakontrolu však nemajú ani dospelí za počítačom, ani školáci. Preto platí, že aj keby ste dieťaťu kúpili akúkoľvek úžasnú stoličku, nech na nej doma sedí čo najmenej, dosť sa nasedí v škole v lavici. Niektorí výrobcovia propagujú ergonomické prvky na stoličke a na písacom stole - aby sa dieťa mohlo pohodlne oprieť a vystrieť si nohy. Ešte lepšie je urobiť si prestávku tak, že sa "ponaťahujeme" postojačky.

Aký má byť pracovný priestor školáka
1. Písací stôl a stolička majú mať primeranú výšku (telo za stolom má vytvoriť pravé uhly).
2. Pracovná plocha má byť dostatočne veľká (menšie deti potrebujú väčší priestor).
3. Farba stola by nemala byť výrazná, skôr neutrálna, aby dieťa nerozptyľovala.
4. Materiál by nemal byť lesklý, aby sa na ňom neodrážalo svetlo (kazí to zrak).
5. Poriadok v školských veciach pomôžu udržať rôzne stojany, držiaky, zásuvky či kontajnery (mali by byť na dosah).
6. Ak je na stole umiestnený aj počítač, nemal by zaberať miesto na písanie úloh.

Text: Zora Handzová pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK